تحقیق کمی فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های آماری و عددی است. می‌توان از آن برای یافتن الگوها، میانگین‌ها، پیش‌بینی، آزمایش روابط علی و تعمیم نتایج به جمعیت‌های وسیع‌تر استفاده کرد. تحقیقات کمی به طور گسترده  در علوم طبیعی و اجتماعی استفاده می شود: بازاریابی ،اقتصاد، جامعه شناسی،  زیست شناسی، شیمی، روانشناسی و غیره …  .

تحقیقات کمی برعکس تحقیقات کیفی است که شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های غیر عددی (مانند متن، ویدئو یا صدا) است.

روشهای تحقیق کمی

از روش های تحقیق کمی می توانید برای تحقیقات توصیفی، همبستگی یا تجربی استفاده کنید.

در تحقیقات توصیفی، شما صرفاً به دنبال یک خلاصه کلی از متغیرهای مطالعه خود هستید.

در تحقیقات همبستگی، شما روابط بین متغیرهای مطالعه خود را بررسی می کنید.

در تحقیقات تجربی، شما به طور سیستماتیک بررسی می کنید که آیا رابطه علت و معلولی بین متغیرها وجود دارد یا خیر.

تحقیقات همبستگی و تجربی هر دو می توانند برای آزمون رسمی فرضیه ها یا پیش بینی ها با استفاده از آمار استفاده شوند. نتایج ممکن است بر اساس روش نمونه گیری مورد استفاده به جمعیت های وسیع تری تعمیم داده شود.

برای جمع‌آوری داده‌های کمی، اغلب نیاز به استفاده از تعاریف عملیاتی دارید که مفاهیم انتزاعی (مانند خلق و خو) را به معیارهای قابل مشاهده و اندازه‌گیری (مثلاً خود ارزیابی احساسات و سطوح انرژی) تبدیل می‌کنند.

لازم بذکر است که تحقیقات کمی در معرض خطر سوگیری های تحقیقاتی خاص است، از جمله سوگیری اطلاعاتی، سوگیری متغیر حذف شده، سوگیری نمونه گیری یا سوگیری انتخاب. حصول اطمینان از اینکه هنگام جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌هایتان از سوگیری‌های احتمالی آگاه هستید تا از تأثیرگذاری بیش از حد بر کارتان جلوگیری کنید از نکات احائز اهمیت می باشد فرآیند های کنترل کیفیت دیدگاه در گردآوری اطلاعات ، در کاهش میزان سوگیری نقش بسیار مهمی را دارد.

 

تجزیه و تحلیل داده های کمی

پس از جمع آوری داده ها، ممکن است لازم باشد قبل از تجزیه و تحلیل، آن ها را پردازش کنید. به عنوان مثال، داده های نظرسنجی و آزمون ممکن است نیاز به تبدیل از کلمات به اعداد داشته باشند. سپس می توانید از تجزیه و تحلیل آماری برای پاسخ به سوالات تحقیق خود استفاده کنید.

آمار توصیفی خلاصه ای از داده های شما را در اختیار شما قرار می دهد و معیارهای میانگین و متغیر را در بر می گیرد. همچنین می‌توانید از نمودارها، نمودارهای پراکنده و جداول فرکانس برای تجسم داده‌های خود و بررسی هر گونه روند یا خروجی استفاده کنید.

با استفاده از آمار استنباطی، می توانید بر اساس داده های خود پیش بینی یا تعمیم دهید. می توانید فرضیه خود را آزمایش کنید یا از داده های نمونه خود برای تخمین پارامتر جمعیت استفاده کنید.

 همچنین می‌توانید قابلیت اطمینان و اعتبار روش‌های جمع‌آوری داده‌های خود را ارزیابی کنید تا نشان دهید که روش‌های شما واقعاً آنچه را که می‌خواهید اندازه‌گیری می‌کنند، چقدر سازگار و دقیق است.

مزایای تحقیق کمی

تحقیقات کمی اغلب برای استانداردسازی جمع آوری داده ها و تعمیم یافته ها استفاده می شود. نقاط قوت این رویکرد عبارتند از:

  •  مطالعات دوره ای

تکرار مطالعه به دلیل پروتکل های استاندارد جمع آوری داده ها و تعاریف ملموس مفاهیم انتزاعی امکان پذیر است.

  •  مقایسه مستقیم نتایج

مطالعه را می توان با نمونه های مختلف (از لحاظ دموگرافیک)، زمان ها یا با گروه های مختلف شرکت کنندگان بازتولید کرد. نتایج را می توان از نظر آماری مقایسه کرد.

  •  نمونه های بزرگ

داده های نمونه های بزرگ را می توان با استفاده از روش های قابل اعتماد و سازگار از طریق تجزیه و تحلیل داده های کمی پردازش و تجزیه و تحلیل کرد.

  •  آزمایش فرضیه

استفاده از روش‌های رسمی و تثبیت‌شده آزمون فرضیه به این معنی است که شما باید قبل از نتیجه‌گیری، متغیرهای تحقیق، پیش‌بینی‌ها، جمع‌آوری داده‌ها و روش‌های آزمون خود را به دقت بررسی و گزارش کنید.

معایب تحقیق کمی

علیرغم مزایای تحقیقات کمی، گاهی اوقات در توضیح موضوعات پیچیده تحقیق ناکافی است. محدودیت های آن عبارتند از:

  • سطحی نگری

استفاده از تعاریف عملیاتی دقیق و محدود کننده ممکن است به اندازه کافی مفاهیم پیچیده را نشان دهد. برای مثال، مفهوم خلق و خوی ممکن است فقط با یک عدد در تحقیقات کمی نشان داده شود، اما با توضیح در تحقیقات کیفی توضیح داده شود.

  • تمرکز بر متغییر های از پیش تعیین شده

متغیرهای از پیش تعیین شده و روش‌های اندازه‌گیری می‌تواند به این معنی باشد که سایر مشاهدات مرتبط را نادیده می‌گیرید.

  • سوگیری ساختاری

علیرغم رویه های استاندارد شده، سوگیری های ساختاری همچنان می تواند بر تحقیقات کمی تأثیر بگذارد. داده های از دست رفته، اندازه گیری های نادرست یا روش های نمونه گیری نامناسب سوگیری هایی هستند که می توانند منجر به نتیجه گیری اشتباه شوند.

  • فقدان زمینه

تحقیقات کمی اغلب از تنظیمات غیرطبیعی مانند آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کند یا زمینه‌های قومیت شناختی و فرهنگی را که ممکن است بر جمع‌آوری داده‌ها و نتایج تأثیر بگذارد در نظر نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *