تحقیق کیفی شامل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های غیر عددی (مانند متن، ویدئو یا صدا) برای درک مفاهیم، نظرات یا تجربیات است. می توان از آن برای جمع آوری بینش های عمیق در مورد یک مشکل یا ایجاد ایده های جدید برای تحقیق استفاده کرد. تحقیقات کیفی مبتنی بر یافتن راه‌حل برای یک مسئله خاص است.

رویکرد تحقیقات کیفی برای درک چگونگی تجربه مردم و گروه هدف استفاده می شود. در حالی که رویکردهای زیادی برای تحقیقات کیفی وجود دارد، آنها تمایل دارند انعطاف پذیر باشند و در هنگام تفسیر داده ها بر حفظ معنای غنی تمرکز کنند. نتایج حاصل شده عموماً شباهت هایی دارند، اما نگاه عمیق بر اهداف و دیدگاه های متفاوت تأکید دارد.

رویکرد

چه چیزی را شامل می شود؟

نظریه پایه

محققان داده های غنی را در مورد یک موضوع مورد علاقه جمع آوری می کنند و نظریه هایی را به صورت استقرایی توسعه می دهند.

قوم نگاری

محققان برای درک فرهنگ خود در گروه ها یا سازمان ها غوطه ور می شوند.

تحقیق عملی

محققان و شرکت کنندگان به طور مشترک نظریه را به عمل پیوند می دهند تا تغییرات مد نظر را در راستای اهداف مطالعه هدایت کنند.

تحقیق پدیدارشناسی

محققان یک پدیده یا رویداد را با توصیف و تفسیر تجربیات شرکت کنندگان بررسی می کنند.

تحقیق روایی

محققان نحوه بیان داستان‌ها را بررسی می‌کنند تا بفهمند شرکت‌کنندگان چگونه تجربیات خود را درک می‌کنند و درک می‌کنند.

توجه داشته باشید که تحقیقات کیفی در معرض خطر سوگیری های تحقیقاتی خاصی از جمله اثر هاثورن ، سوگیری مشاهده گر ، سوگیری یادآوری و سوگیری مطلوبیت اجتماعی است. اگرچه همیشه کاملاً قابل اجتناب نیست، آگاهی از سوگیری‌های احتمالی هنگام جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های خود می‌تواند از تأثیرگذاری بیش از حد بر کار شما جلوگیری کند.

روش تحقیق کیفی

هر یک از رویکردهای تحقیق شامل استفاده از یک یا چند روش گردآوری اطلاعات است . اینها برخی از رایج ترین روش های کیفی هستند:

  • مشاهدات: ثبت آنچه دیده‌اید، شنیده‌اید یا با آن‌ها مواجه شده‌اید در یادداشت‌های میدانی .
  • مصاحبه ها:  شخصاً در گفتگوهای انفرادی از مردم سؤال می پرسید.
  • گروه های کانونی: پرسیدن سوال و ایجاد بحث بین گروهی از مردم.
  • نظرسنجی : توزیع پرسشنامه با سوالات باز.
  • تحقیق ثانویه: جمع آوری داده های موجود در قالب متن، تصویر، ضبط صوتی یا تصویری و غیره.

محققان کیفی اغلب خود را «ابزار» در تحقیق می‌دانند، زیرا همه مشاهدات، تفسیرها و تحلیل‌ها از دریچه شخصی خودشان فیلتر می‌شوند.

به همین دلیل، هنگام نوشتن روش شناسی خود برای تحقیق کیفی، مهم است که روی رویکرد خود تأمل کنید و انتخاب هایی را که در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها انجام داده اید به طور کامل توضیح دهید.

تجزیه و تحلیل داده های کیفی

داده های کیفی می توانند به شکل متن، عکس، فیلم و صدا باشند. به عنوان مثال، ممکن است با متن مصاحبه، پاسخ های نظرسنجی، یادداشت های میدانی، یا ضبط شده از محیط های طبیعی کار کنید.

اکثر انواع تجزیه و تحلیل داده های کیفی پنج مرحله مشابه دارند:

  1. داده های خود را آماده و سازماندهی کنید. این ممکن است به معنای رونویسی یا پیاده سازی مصاحبه ها یا تایپ کردن یادداشت های میدانی باشد.
  2. داده های خود را بررسی و کاوش کنید. داده ها را برای الگوها یا ایده های تکراری که ظاهر می شوند بررسی کنید.
  3. یک سیستم کدگذاری داده تهیه کنید. بر اساس ایده های اولیه خود، مجموعه ای از کدها را ایجاد کنید که می توانید برای دسته بندی داده های خود اعمال کنید.
  4. کدهایی را به داده ها اختصاص دهید. به عنوان مثال، در تجزیه و تحلیل نظرسنجی کیفی، ممکن است به معنای بررسی پاسخ های هر شرکت کننده و برچسب گذاری آنها با کدهایی در یک متن گسترده باشد. همانطور که داده های خود را مرور می کنید، می توانید کدهای جدیدی ایجاد کنید تا در صورت لزوم به سیستم خود اضافه کنید.
  5. موضوعات تکراری را شناسایی کنید. کدها را به هم پیوند دهید و به مضامین منسجم و فراگیر تبدیل کنید.

 

چندین رویکرد خاص برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی وجود دارد. اگرچه این روش ها فرآیندهای مشابهی دارند، اما بر مفاهیم متفاوتی تأکید دارند.

 

مزایای تحقیق کیفی

پژوهش کیفی اغلب سعی می‌کند صدا و دیدگاه شرکت‌کنندگان را حفظ کند و می‌توان آن را با مطرح شدن سؤالات تحقیق جدید تنظیم کرد . تحقیق کیفی برای موارد زیر مفید است:

  • انعطاف پذیری

فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها را می توان با ظهور ایده ها یا الگوهای جدید تطبیق داد. آنها از قبل به طور دقیق تصمیم گیری نمی شوند.

  • تنظیمات طبیعی

جمع آوری داده ها در زمینه های دنیای واقعی یا به روش های طبیعی انجام می شود .

  • بینش های معنادار

توصیف دقیق تجربیات، احساسات و ادراکات افراد می تواند در طراحی، آزمایش یا بهبود سیستم ها یا محصولات استفاده شود.

  • تولید ایده های جدید

پاسخ‌های باز به این معنی است که محققان می‌توانند مشکلات یا فرصت‌های جدیدی را که در غیر این صورت به آن فکر نمی‌کردند، کشف کنند.

معایب تحقیق کیفی

محققان باید محدودیت های عملی و نظری را در تحلیل و تفسیر داده های خود در نظر بگیرند. تحقیقات کیفی از موارد زیر رنج می برد:

  • غیر قابل اعتماد بودن

محیط واقعی اغلب تحقیقات کیفی را به دلیل عوامل کنترل نشده ای که بر داده ها تأثیر می گذارد غیر قابل اعتماد می کند.

  • ذهنیت

با توجه به نقش اصلی محقق در تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها، پژوهش کیفی قابل تکرار نیست. محقق تصمیم می گیرد که چه چیزی در تجزیه و تحلیل داده ها مهم است و چه چیزی بی ربط است، بنابراین تفسیرهای یکسان داده ها می تواند بسیار متفاوت باشد.

  • تعمیم پذیری محدود

نمونه های کوچک اغلب برای جمع آوری داده های دقیق در مورد زمینه های خاص استفاده می شوند. با وجود روش‌های تحلیل دقیق، نتیجه‌گیری قابل تعمیم دشوار است زیرا داده‌ها ممکن است مغرضانه و غیرنماینده جمعیت گسترده‌تر باشند .

  • کار فشرده

اگرچه می توان از نرم افزار برای مدیریت و ضبط مقادیر زیادی متن استفاده کرد، تجزیه و تحلیل داده ها اغلب باید به صورت دستی بررسی یا انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *